Recent Posts

Sunday, 31 August 2014

PANTUN API


MONOLOG: DI AMBANG MERDEKA


"Apa klass pakcik
tak rock le
malam di ambang merdeka
hanya duduk di rumah
layan tv
tengok Hati Melaya
kat sekolah sejarah kat tv sejarah ... ,"

"Malam di ambang merdeka
harus kita 'enjoy' pakcik
tengok bungapi masih lambat lagi
semangat merdeka kita ketepi dahulu
yang penting kita tengok 'movie'
Mamak Cupcake
di panggung wayang Terminal One ... ,"

"Shaheizy Sam dan Siti Saleha berlakon tu ... ."

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
31/08/2014.

HALA TUJU


Malam di ambang merdeka
preng sini preng sana
bingit telinga
sakit mata
anak dara orang diusung
jalur gemilang entah ke mana
"Merempit" kata mereka.

Pagi sambutan ulangtahun kemerdekaan
preng sana preng sini
pekak telinga
buta mata
anak dara orang masih diusung
jalur gemilang masih tidak kelihatan
"Konvoi" di bibir mereka.

Ke mana hala tuju, anak bangsa?

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
31/08/2014.

Orang


Orang...
di sebelah sana
kita...
yang di sebelah sini
kita orang bukankah kami
kerana dah terbiasa
siapa peduli
Orang di sana berperang dengan orang
tak kurang yang berbunuhan sesama sendiri
kita tersangat peduli
kutip, kumpul dan hantar segala berguni-guni
Kita di sini berperang emosi
menonton 'bersamamu'di TV
Orang gelandangan di tempat kita
semakin melata
mungkinkah ini perkara biasa
.
-msa:310814: skk443-

50pp Bebas


DAMAILAH DI PERSEMADIANMU


CAPAI KEJAYAAN


Saturday, 30 August 2014

100pp Ziarah


PETANG AMBANG MERDEKA


Tahukah kamu
wahai anak-anak selepas merdeka
apa yang dilakukan ketika ini
di petang ambang kemerdekaan limapuluhtujuh tahun dahulu
oleh pejuang-pejuang kemerdekaan
oleh rakyat terdahulu yang bermati-matian
bertungkus lumus dalam esak penuh kesyukuran
dengan mata yang berkaca
pertama kali dalam hidup mereka
menyambut merdeka.

Tahukah kamu
tiada kata yang terzahir dari mulut ketika itu
tiada bicara yang mampu menggambarkan saat itu
perasaan gembira berlinangan air mata di kalbu
hanya laungan
'MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA'
kian bergema.

Ya! ... mereka bersahut-sahutan
saling balas membalas
berlari-larian bagai meraikan pesta
berlarian dari hujung kampung hingga ke kota
dengan sebutan yang tak lekang dari lidah mereka
Tanah Melayu merdeka.

Tahukah kamu di hati mereka ketika itu?
Tahukah kamu apa maknanya merdeka bagi mereka itu?

Bagi mereka
Tanah Melayu tanah berkeramat
Tanah Melayu tanah bertuah
Tanah Melayu saksi tumpahnya darah mereka
Tanah Melayu punya daulat Sultan dan Raja
Tanah Melayu disambut dengan gema laungan
MERDEKA.

Adakah sama di hati kita saat ini?

... marilah kita lahirkan gema suara
bersatu gema suara mereka
kerana di sini lahirnya sebuah cinta
cinta kepada Malaysia ... ,

'MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA'

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
30/08/2014.

PANTUN MENCELAK MATA


Rongoh si alu ketuk kelapa,
kidung keroncong di tepi lorong;
Sungguh kumalu untuk menyapa,
hidung tak mancung pipi tersorong.

Bersua celak matanya kasar,
ciku dipunya kancil penyabar;
Mua terselak namanya besar,
diriku hanya sekecil selumbar.

Mati si pari biduk ke tanjung,
cerana ciku lokan terlupa;
Kubawa diri duduk di anjung,
kerana diriku bukan sesiapa.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
29/08/2014.


Rongoh = rongok rongak, rumpang.
Alu = kayu dan sebagainya sebagai alat penumbuk padi; antan.
Kidung = nyanyian.
Mua = muka.
Cerana = bekas berbentuk seperti dulang bulat serta berkaki (dibuat daripada logam untuk tempat sirih dan lain-lain).

Payung Kuning


50pp Realiti


CINTA


SENJA ITU


HASRAT TERSEMBUNYI


Hajat di hati ingin memeluk gunung
walaupun sukar tetap direnung
bukannya jauh gunung berhujung
di seberang laut tempat dihubung
mungkinkah rabung bisa bersambung


atau sekadar bermain ilusi
niat berhasrat cuba diselindungi
gunung di depan mata tidak terdaki
gunung di seberang laut ingin digauli
bisakah nanti hajat diungguli


di lubuk hati aku sembunyi.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
29/08/2014.

CERITA HATI.


Malam ini aku bersantai di sini untuk seketika. Walau ditemani ratusan teman-teman namun sepi menyelubungi, bicara hanya bergumam di hati, bersenda dan tertawa dalam diam hanya susunan ayat sebagai penghubung begitu pun terbawa juga rasa rindu dan sayang kerana silaturahim itu sangat indah. Di antara kita pernah ada pertemuan atau hanya sekadar di maya saja, namun tidak mengapa kita tetap mesra sebagai sahabat, adik, kakak, abang, ibu, anak, pakcik dan makcik. Pun ada di antara teman-teman yang telah berpaling, tidak mengapa antara kita tetap ada kenangan kita bukan saling membenci tapi hanya sekadar tidak memahami, mohon maaf segala kekhilafanku. Aku di sini hanya sementara sebagai persinggahan tatkala hati diterkam gundah, tatkala resah membungkam rasa, kusut yang tidak terlerai selebihnya aku rasa tenang di kelilingi permata hatiku di ruang tamuku. Terima kasih teman-teman kerana tidak pernah jemu meneliti tiap bebelanku.


cahaya laila
29 ogos 2014
klang.

NIKMAT PEMIMPI


Izinkan aku
melepas lelah
di ribaanmu
sebentar cuma.

Izinkan aku
melepas sendu
di bahumu
sebentar bina.

Izinkan aku
melepas tangisan
di dakapanmu
sebentar jelma.

Izinkan aku
mengucup cinta
di bibirmu
sebentar gelora.

Izinkan aku rasa nikmatnya.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
30/08/2014.

Friday, 29 August 2014

PULAU KASIH


Pulau kasih kujangkau
dalam kabus menirai pandang
tersesat dan kelam
pada mata
pada hati
pada nyata.


Mencorak mimpi
untuk mengajak pulang
bermain di pantainya
mencetak langkah
jadi kenangan.


Mengundang jaga
bangun mencari jejak
waktu jadi keliru
membilang musim
pada jatuhnya hari.


Pada nyata
pada hati
pada mata
masih tersesat dalam kelam
pulau kasih masih berkabus
dalam tirai pandang
yang semakin jauh.


Qalam Bertinta
Klang
29082014
1445pm.

ANTARA SIANG DAN MALAM


Sayang,
tahukah engkau?

Terpisahnya kita ... ,
ibarat siang dan malam
di lembayung senja - kelam
melambai tangan - salam
menyua muka - suram
ketemunya tiada - ilham.

Aku rindu padamu sayang.

Kerinduanku ... ,
ibarat kelawar - berterbangan
di langit senja - bertebaran
keluar dari sarang - sembunyian
menyeru namamu - rintihan
dari kejauhan - jeritan.

Sayang, semoga engkau tahu
antara siang dan malam, di situ engkau dan aku
bertemu.
Di setiap jeritan aku
namamu; kuseru ... bersatu.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
29/08/2014.



GENERASI PASCA MERDEKA


CINTA MASIH BERBUNGA


Cinta masih berbunga
siang - malam masih berwarna
rindu - dendam masih bergelora
sakit - gembira bidalan rasa
di hati, di kalbu dan juga di jiwa
ribut - taufan kekal berfatwa
tercacah di dada menjandi tanda
cinta itu milik kita bersama
tidak terpadam selama-lamanya
gema kita berdua.

Aduh! Enaknya mimpiku semalam
samudera api kita renangi, selamba.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
29/08/2014.

DIA


#haiga49


ALKISAH


Tak apalah
biarlah
aku mengalah
seandainya beginilah
alkisah
retak yang terbelah
pecah
dimakan sumpah.

Sungguh ... ,
aku dah hantarlah
nama isteriku
sebagai pewaris
tabung wang simpanan pekerjaku.

Dua je tak lebih.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
27/08/2014.

TEKAT


Pemidang kayu
talinya renggang
tekat melayu
dibuat dagang.

Benang emas
atas mempulur
biar kemas
mata terhibur.

Kain baldu
kayu cuban
pesona kalbu
tekat urban.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
28/08/2014.


MIMPI DI SIANG HARI


Engkau dan aku
terpisah hakikatnya
tidak akan dapat bersama
sempadan terbina
di antara arus
kuala dan muara
geruh menanti di sana
pusaran tidak mampu berdakapan
harapan kan sirna akhirnya
impian dibina
tenggelam ke dasarnya
dan ketahuilah
kita ... ,
kita cumalah penunggang mimpi
di kesiangan hari.

Akupun terjaga dari sebuah lena.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
28/08/2014.

GURINDAM PESAN ORANG BIJAK


Orang bijak selalu berpesan,
jangan sesekali lupakan Tuhan.


Orang bijak selalu berpesan,
ibu dan ayah jangan abaikan.


Orang bijak selalu berpesan,
sunah Nabi jadikan amalan.


Orang bijak selalu berpesan,
al-quran dan hadis jadikan pegangan.


Orang bijak selalu berpesan,
hidup sekadar pinjam-pinjaman.


Orang bijak selalu berpesan,
amarah itu temannya syaitan.


Orang bijak selalu berpesan,
tuntutlah ilmu jangan bosan.


Orang bijak selalu berpesan,
taburkan budi sesama insan.


Orang bijak selalu berpesan,
hindari musuh ramaikan kawan.


Orang bijak selalu berpesan,
maniskan senyuman dalam kehidupan.


Orang bijak selalu berpesan,
jagalah adab juga bersopan.


Orang bijak selalu berpesan,
hidup bermasyarakat jangan bersendirian.


Orang bijak selalu berpesan,
nama baik jadi ingatan.


Qalam Bertinta
Klang
27082014
0637am

MUNGKAR


Sekadar memintal angan
rahim hidup cetek
hayat itu kita yang menandunya
paksi bumi bergegar
...itu ingkar
patuh berpaling
jadi mungkar.


Qalam Bertinta
Klang
27082014
0715am

SUNGAI KEHIDUPAN


Sungai hidup ini sudah semakin kering airnya
tebingnya tidak sekukuh dulu
antara hulu dan muaranya
telah beronar likat airnya
sebu menyekat kerongkong
masam dan hanyir bauannya
memuntahkan lanar hamis.


Sungai hidup ini juga
telah berbagi laluannya
membawa dosa dan pahala
melemaskan harapan yang tewas
menyingkir percaya
antara yakin dan ragu.


Sungai hidup ini
banjirlah engkau di hulunya
bawalah janji
erti suci.


Qalam Bertinta
Klang
27082014
1005am

Calon


UPSR
ramai tak terkira
harapan ayah bonda.


PT3
agak terpinga-pinga
baru diberitahu ada periksa.


SPM
penentu ke mana hala
hidup alam dewasa.


STPM
selangkah jadi siswa
usaha tentu jaya.


MB
seorang saja
baik-baik nanti Sultan murka.


CNM, 27/8/14

50pp Merdeka.


Setelah tumpah berlaksa air mata
setelah begitu tebal lumpur sengsara
laungan keramat Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Bergema mengubati jiwa-jiwa luka seMalaya
tercatat pada tiang sejarah dunia
negara merdeka tanpa ufti darah satria
demi bangsa negara dan agama
bersatu warga sepakat kata
berpadu menjunjung panji-panji setia
tunduk di bawah payung Seri Paduka.


CNM, 28/8/14

Payung Kuning


Tangan-tangan berselut
sembah derhaka
mengangkat dada
titah istana
dipersenda.


Payung kuning
dicalit jebak musang
serata alam terbeliak
menyaksi onar berkahak
terhidu bau kurang enak.


Tuanku bukan budak-budak.

CNM, 28/8/14

Wednesday, 27 August 2014

TIKA SENJA


Tika senja
menutup tingkapnya
dan angin
tiada lagi menyapa
aku, menadah tangan
merangkai sekalung doa
dalam getar
bibir bicara
dalam sendu
meruntun kalbu
kolam dukaku
mengalir laju
tanpa silu.


ZIE
26/08/2014


~~ Ana Asifi ~~


Getik melihat perlakukan keji
sebu dihidangkan kelancangan bicara
rabak jiwa tatkala menyaksikan
sisa maruah yang tinggal diinjak-injak
amarah meraung melihat kerakusan
biarpun suara terkulum di halkum!


nian kepingin mengaut maruah yang telah hancur
nian mengidam mencantas kepala-kepala si pencabul
lalu menghirup titisan merah dan panas yang menitis
dari tubuh-tubuh yang menggeletik
agar tiba satu detik,
si pencabul durjana bisa mengerti
darahnya cukup dibutuhkan!


Tetapi...
keluhan mendatangi, tatkala menyedari,
tangan kaki dipasung dikunci perjanjian duniawi
maka,
perilaku 'pun terbatas
kebebasan 'pun dicantas
kemahuan terpangkas!


lalu ditinta cuma luahan rasa
waima jiwa gersang meronta,
tetap tiada berupaya
menjadi pembela...


...GAZA,
Ana Asifi
...أنا آسف إخواني الإسلامية
(mafkan aku saudara islamku...)


~vivianurazura~
27/08/14 03:45am Manjung, Perak

'OLD SCHOOL BOY'


Katakan saja aku seorang kolot
sekolahpun beralas tar di lutut
minyak kelapa teman di rambut
supaya tak kusut
menggalas papan hijau tidak berkasut.

Aku tak tahu apa itu paradoks
yang aku tahu gigi harus kugosok.

Aku juga tidak tahu tentang simiotik
apatah lagi sintaksis atau analogi
nak saja kutambah 'ka' menjadi analogika
tapi tak logiklah kan?
Cuma yang kutahu apa itu metafora.

Aku memang 'old school boy'
kerana aku belajar melalui papan hijau
juga dari dendang perantau.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
27/08/2014.

Tuesday, 26 August 2014

Saat Terindah


Tanya sama wanita
saat paling terindah
aku kira pada detik;


i
seorang lelaki dicinta
melafazkan ijab dan kabul
aku terima nikahnya


ii
seorang wanita
yang sarat sembilan purnama
mendengar tangisan zuriatnya


dan

iii
seorang ibu
yang mendengar panggilan mak
buat pertama kali dari benih sucinya.


CNM, 26/8/14

MENYELONGKAR KHAZANAH


Aku bongkar isi tanah
di belakang rumah
di lurah juga di lembah
mencari sebuah khazanah
kurniaan Allah Maha Pemurah
untuk aku persembah
sebagai anugerah
bukan untuk bermegah.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
26/08/2014.

MENGUMPUL PERCA


Sibuk mengumpul perca
menjahit kain di riba
menjadi sepersalinan hamba
dipersembahkan ke hadapan raja
akhir Januari mesti di meja.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
26/08/2014.

Monday, 25 August 2014

HANYA MAMPU BERDOA..


Bayu malam mula menyapa pipiku
Dingin yang nyaman dan damai
Tak mendamaikan hatiku
Yang sedang tertanya pada
Dunia yang sedang berbicara
Penuh dengan kedustaan!


Penderitaan kesedihan dan air mata
Sudah tiada erti bersama hari-hari
Yang berwarna kelabu walau
Sesekali ada pelangi indah hampiri
Kerana kekejaman sedang jadi pujaan
Di hati-hati mereka yang dalam kegelapan


Cerita di sana dan di sini
Punya bicara yang berbeza
Tapi mainan perasaan yang seakan
Serupa kedamaian sedang dalam ujian
Yang tiada taranya dari mereka-mereka
Dengki dengan indahnya dunia tanpa sengketa!


Kecanggihan dunia tanpa sempadan ini
Seakan tiada simpati pada yang bernama nyawa!
Kerana nyawa kini seakan tiada harga
Di hati, di mata dan di minda mereka
Yang rakus dan takbur pada kekuasaan
Pada dunia yang sementara ini


Marah aku benci aku
Hanya terpendam dalam hati
Dalam jiwa bersama doa-doa
Semoga kedamaian itu akan kembali
Pada mereka-mereka yang dizalimi
Dan semoga kebenaran akan menjadi kenyataan!


Dan aku..,

HANYA MAMPU BERDOA ..
Semoga damai
Malam kembali
Pada mereka dan diri
Bersama...,
Mimpi yang indah ..


Juneinda
Puisiinda
Karya sastra
240814,0956pm

Sunday, 24 August 2014

SKETSA PILU DI PETANG MINGGU


'Aku akan menjagamu
semampu sebisaku
kerana kutahu
engkaulah nyawaku'

... layan jiwang pulak aku
di petang berbumbung kelabu
awan berarak pilu
membawa melodi sendu.

Duduknya aku
melayan syahdu
mataku layu
berat berkilo-kilo gitu.

Ahh! Bukan itu yang mahu aku ceritakan kepadamu
bukan bumbung kelabu bertali teraju
juga bukan mataku yang berat bak batu
ingin aku jamukan kepada kamu

yang ingin aku ceritakan adalah tentang kepiluanku
berperang dengan perasaan nafsu
di petang yang damai, membikin celaru
poket rabak membawa kedinginan pilu di hatiku

hidung kembang kempis memburu
aroma menawan membangkitkan pemburuanku
cempedak goreng di warung maksu
memang menggoda perutku ... ,

"Betullah maksu
aku tak tipu
memang koyak rabak poketku
duit kubawa keciciran di mana, aku tak tahu"

"Ala, maksu
dengarkanlah rayuanku
bukannya selalu
maksu belanja aku"

'Aku akan menjaga maksu
semampu dan sebisaku
kerana kutahu
engkaulah maksu kesayanganku'

"I say maksu, you are my friend"

Hihi ... rasa-rasanyalah
Playboy Itu Suamiku
boleh tak lawan ayat-ayatku.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
24/08/2014.

AKULAH PENDERITA ITU


AKU DISAMAN SARJAN


Aku ditahan tiga calit
di simpang berbukit
aku tanya "Apa khabar bro sarjan"
dia jawab "Matikan enjin".

Aku mula rasa gelisah
berdiri tak tentu arah
aku cuba menjelaskan "Basikal mana ada enjin sarjan"
dia kata "Kau jangan nak buat lawak 'surgeon' ... "

Aku pandang dia mata tidak berkenyit
dia pandang kepadaku dengan misai yang hangit
"Ni mana nombor pendaftarannya ni?"
aku yang buat lawak ke dia yang buat lawak?

"Basikal mana ada nombor pendaftaran sarjan ... ,
rasanya tak pernah aku dengar selama ini"
Dengan muka selamba dia menulis sesuatu di dalam buku
"Minta sain" dia menghulurkan sehelai kertas bacin.

Hanya kerana raga basikalku senget
mata sarjan mula mengenyit
ada ke dia kata aku menyindir perutnya yang buncit
nak aje aku 'suap' nasi hanget.

"PON PON"
aku keluarkan bunyi hon
beredar dengan penuh kederasan
meninggalkan sarjan sendirian.

Kisah satu hari di wad Tanjung Rambutan
dalam sketsa aku disaman sarjan.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
24/08/2014.

Saturday, 23 August 2014

TAK TAHAN LAGI


Sejuknya malam ni
rasanya masa Titanic tenggelam
akibat terlanggar bongkah ais berbatu-batu
tidak sesejuk malam ini.

Hujan pula bagai Charlie Chaplin
berlawak tak kena tempat
rasanya tangisan Hiroshima dahulu
tidak selebat mahupun serenyai malam ini.

Baju-baju tebal melayang di kaki-kaki lima
bagai tiada pemakai di dalamnya
mungkin MC Hamer berkerudung kepala
di kaki lima gelap gelita, nampak gigi sahaja.

Aku pun begitu juga
berbaju tebal bagai eskimo
di bangku usang kaki separa melunjur
nak bangun rasa malu kat itik.

Terpaksalah aku duduk membatu
walau terasa ngilu bersembilu
mungkin akan membeku itu harapanku
tidaklah perlu aku bangun selalu.

Ahhh! Bebudak yang turun senyum kepadaku
mungkinkah mereka tahu
apa yang terpendam di lubuk kalbu
di dalam senyum kelat balasanku.

Ahh ... tak tahan lagi
tiba-tiba pula Melly Goeslow menyanyi
jumpa lagilah kalau begitu
doktor tan dan das telah menyeru.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
23/08/2014.

MALAYSIA IBU PERTIWI


Damaimu Malaysia
aman dan tenteram
tidak seperti Gaza
mahupun Iraq.

Anak-anakmu bebas
berlarian mengejar agas
di padang luas
lalang subur bertunas.

Tiada perang
tiada kebuluran
tiada korban
tiada berantai sempadan.

Malaysia dikaulah ibu pertiwi
yang kami semai seluruh budi
bergalas cangkul di sawah padi
tidak menggalas senjata api.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
23/08/2014.

GURINDAM JIKA SESAT


Jika sesat di hujung jalan
kembalilah semula kepada Tuhan.


Jika sesat mencari ilmu
usah biarkan syaitan bertamu.


Jika sesat menutur kata
pasti akan timbul sengketa.


Jika sesat memilih kawan
jalan dituju tidak ketahuan.


Jika sesat dalam masyarakat
kembali bersatu serta muafakat.


Jika sesat dan berputus asa
berdoa mohon pada Yang Esa.


Jika sesat mencari hakikat
fahami syariat paling berkat.


Jika sesat dalam maksiat
sucikan diri dengan bertaubat.


Jika sesat memburu hajat
bersyukur sahaja apa yang dapat.


Jika sesat dalam amalan
Al-quran dan sunnah jadikan pegangan.


Qalam Bertinta
Klang
23082014
0723am

AKU JATUH CINTA LAGI


Pernah dahulu aku jatuh cinta
pada kecantikan lukisan Monalisa
karya Leonardo Da Vinci
hidup di kanvas mati.

Pernah juga aku jatuh cinta
pada karya Kekasih
ciptaan Sasterawan Negara Dato' Usman Awang
banyak pesan berpesan.

Selama ini aku cinta
akan karya Tri-V
dipelopori bapak Agi
punyai suara, lisan dan penglihatan.

Dan kini aku jatuh cinta lagi
kepada karya penggayaan Alusi
yang banyak memberi kesan
nilai-nilai persuratan.

Entah apa pula yang aku jatuh cinta selepas ini
selagi aku masih bernyawa
selagi gila sastera masih bergema
selagi ilham masih kupunya.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
23/08/2014.

SYAIR PENTASAN KEHIDUPAN


Sepasang merpati dua sejoli
di atas ampai leka menari
sambil mementaskan opera mini
skop penceritaan 'The Scary Movie'

jatuh sidaian ke atas tanah
berpeta-peta najis berkumbah
di hati aku penuh seranah
kalau nak bercinta usah menyusah

mata memandang penuh berbulu
puas dihalau datangnya selalu
apa digila ampaiannya aku
seronoknya dia yang susahnya aku

wahai merpati dengarlah nasihat
sentiasa berfikir sentiasa beringat
bercinta itu satu amanat
janganlah pula dijadikan musibat

pandai buat pandailah simpan
jangan menunjuk aku tak hairan
ingatlah selalu kepada Tuhan
bercinta boleh tapi berijabkabulkan

satu lagi aku nak pesan
carilah bilik bukannya di ampaian
nak buat apapun tidak menyusahkan
usah menunjuk perkara tak sopan.

Sampai menyumpah si Eman Manan.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
23/08/2014.

SARJAN MISAI (ALUSI)


Berkemeja putih
di jalan Imbi
mata menjeling tajam
bercekak pinggang.

Persis A.Galak
misai melenting
hitam berkilat
perhati lalu lintas.

Mengangkat tangan
"minta sain"
pemandu degil
berlagak Schumacher.

Kuala Lumpur
pasti aman tenteram
apabila pak sarjan
mula menggentel misai.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
22/08/2014.

ENJIT-ENJIT SEMUT


Bulu kucing kaubelai
aku kauabai

aduhai!

Adoi! Sakitlah sayang
gurau-gurau pun tak boleh ke?
Tajamnya kuku helang.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
22/08/2014.

Friday, 22 August 2014

MATA PISAU (Gaya Alusi)


Apa gunanya
engkau bermain mata denganku
merenung tanpa berkelip kelopaknya
walaupun matamu itu secantik mata Rozita Che Wan
ataupun sekuyu mata kucing Datin Suliza Salam
aku tidak akan bisa engkau tawan
tidak mudah tergoda
aku tidak akan mudah terpedaya
tidak sama sekali ternoda
kerana matamu itu dingin dan kaku
di layar maya biru
seumpama kaku si badut bercat
bak patung
di tepi Jalan Bukit Bintang.

Berbulu mataku memandang.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
22/08/2014.

MALAYSIA MENANGIS (Gaya Wardopename)


Beburung besi di angkasa
angkasa tercegat memerhati
memerhati sebuah acara
acara penghormatan terakhir.

Beburung besi berbilah kipas
kipas terhenti untuk sedetik
sedetik keranda dibawa turun
turun mengadap tanah pusaka.

Beburung besi bagaikan mengerti
mengerti isi hati Malaysia
Malaysia berkabung dalam menerima
menerima jasad tiada bernyawa.

Beburung besi terbang kembali
kembali menjarah ruang angkasa
angkasa turut sama bersedih
bersedih bersama tangisan Malaysia.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
22/08/2014.

SATU KISAH BERLANDASKAN SEJARAH


Pernah satu waktu dahulu Yuen Shi-kai ada berkata walau kerusi Presiden tidak selesa dan berjarum seribu namun dia tetap berhasrat merasai bagaimana rasanya untuk menduduki kerusi tersebut ketika Dr Sun Yut-Seng menawarkan untuk mengosongkan kerusi presiden kepada sesiapa yang mampu menurunkan keluarga diraja dari tahta tampuk kuasa negara China di zaman revolusi rakyat China pada tahun 1912.

Mungkin begitulah yang terjadi ketika ini di Selangor tapi bukan kejatuhan institusi diraja tapi kejatuhan menteri besarnya. Walaupun tahu kerusi MB panas dilingkari api durjana serta berjarum seribu malah mungkin juga berjuta jarum berbisa yang bakal mencucuk punggung orang yang akan mendudukinya namun kerusi itu jugalah yang direbut dan dipuja.

Untuk apa?

Mungkin untuk merasai nikmat dan sensasi kehebatan memegang tampuk kuasa.

Cuma diharapkan kepada mereka yang berhasrat mendudukinya untuk lebih berwaspada kerana kerusi itu bukan sahaja merbahaya tapi berpuaka kewujudannya. Ibarat kerusi yang dicipta oleh sang al-gojo untuk mencantas kepala dan jatuhnya terus ke dalam raga.

Entahlah.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
22/08/2014.

PAGAR-PAGAR BURUK


Pagar-pagar buruk
tidak mampu disorok
sudah lapuk
tinggal dua selonggok.

Pagar-pagar buruk
kuning bertompok-tompok
puas digosok
semakin berlapuk.

Pagar-pagar buruk
hati semakin menjeruk
puas menyorok
malu pabila ditengok.

Pagar-pagar buruk
lubang bertambah teruk
kacang aku kemaruk
kempunan tok!

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
21/08/2014.

GURINDAM AKU SEBATANG PENSIL


Nak diguna aku dicari,
tak diguna dikuis hujung jari.

Ketika panjang ditayang-tayang,
dah kontot aku melayang-layang.

Masa sayang dibawa ke mana saja,
tak sayang dibiar saja bawah meja.

Di sekolah aku sering kauguna,
habis sekolah aku tiada bermakna.

Dulu kerja pejabat aku kautendang,
la ni kerja jaga baru engkau pandang.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
21/08/2014.

PERSOALAN


Kala ini
tersayat pilu jiwa
tertoreh luka berdarah
terhapus senyum di wajah.


Tika ini
terdiam bagai di kiam
termenung jauh merenung
tertanya tanpa soalan.


Saat ini
sendiri menyendiri
mencari tiada pasti
soalan tiada jawaban.


nukilanhati
~sue~
210814

PERKABUNGAN NEGARA (Permainan Gaya Bahasa ALUSI)


Pagi ini 22 Ogos 2014
aku di Anjung Tinjau
beburung berhenti kicau
ada pertunjukan usung keranda
mulut-mulut bisu tiada berkata
terkumat-kamit bagai bermentera
berdiri tegak patung bernyawa.


Mengalir air mata.

SAZALEE SULAIMAN
NILAI, NEGERI SEMBILAN
22/08/2014.

Thursday, 21 August 2014

ALAM BERKIAS HAMPAR


Kekulit wajah terbakar
liang pori padat berselumbar
limpahan minyak tidak berpelantar
api belum menyambar
ketika nafas semakin sukar dilempar
bertiupan bayu nipis di layar
mendatar ... ,
dan bahang menerjah tampar
di petang Khamis berkumisan hambar
mungkin petanda malam Jumaat berkamar
hujan ghairah melamar.

Berdakapan di dalam gebar.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
21/08/2014.

SESEKALI


Sesekali kurasa teringin
menyentuh hatimu
yang kian jauh dingin
dibawa bayu petang yang bisu
sesekali kurasa rindu
pada sebuah belaian
yang entah ke mana hilangnya
sampai ke hujung dunia kucari
Sesekali kurasa seperti
mentari pagi
menyinar seluruh alam
sayangnya hujan di tengah hari
sesekali kurasa seakan
pungguk yang rindukan bulan
tetap menanti walau ditutup awan
 

bungasepi
22.55hrs
20082014

GURINDAM JIKA HATI


Jika hati seputih awan
ke mana pergi ramai kawan.


Jika hati sesuci embun
tutur dan laku pasti bersantun.


Jika hati sebening subuh
dugaan datang tak pernah mengeluh.


Jika hati secantik ombak
kejayaan dicapai tak timbulkan riak.


Jika hati selembut angin
ukhuwah berpanjangan pasti terjalin.


Jika hati sebersih kapas
tuntutan agama tak pernah culas.


Jika hati sehampar bumi
rasa kasih pasti bersemi.


Jika hati sedingin pagi
amarah pasti berlalu pergi.


Jika hati seindah bulan
di mana berada mengumpul taulan.


Jika hati semanis madu
hubungan renggang kembali berpadu.


Qalam Bertinta
Klang
21082014
1005am

JANJI DICAPATI


Oh ho hoi!
Bagai menanti buah yang tidak gugur
dah dekat jam sembilan tak muncul-muncul
manalah jabatan kesihatan ni hoi
mungkinkah enak dibuai dodoi
oh ho hoi!

Dikatakan jam lapan pagi hingga duabelas tengahari
la ni mentari dah meninggi jam sembilan pagi
tak muncul, muncul lagi
aku dah menanti siap berbaldi.

Kalaulah janji sedap dibuat capati
berjanjilah bagai nak rak dekat selori
hilang lenyap sirna janji
aku yang menanti terbakar hati.

Jangan nanti hanya janji,
hangat-hangat tahi ayam di kaki.

Ada bau menerokai,
dibasuh kaki hilanglah tahi.

Oh ho hoi.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
21/08/2014.

ADA YANG KITA TERLUPA


Kita sering terlupa
alpa di penghujung setiapnya hari
malam selalu berbisik di hati
setelah siangnya kita sibuk berlari
mengejar bahang terik mentari
membakar minyak di dahi
sehingga kesibukan kota didampingi
hilang tidak kita rasai
tidak kita bersaksi
rembulan yang kembali mengganti
di dada malam sunyi dan sepi
di titik nihil bekuan sendi
kita mati tidak bersusun jari.

Sedangkan ada yang merindui.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan
21/08/2014.

IKAN-IKAN LAPAR


Ikan-ikan aku engkar
pabila bermata bugar
dinding kaca akuarium dilanggar
kerana aku tegar
tidak menghidang ulat segar
perut-perut kebulur lapar.

Maaf bulan ini budget tersasar
rembulan belum mengambang besar
poket aku yang rabak kasar
cukuplah roti tawar
buat menggalas tembolok kucar.

Perut aku pun lapar.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

Wednesday, 20 August 2014

PANTUN MUAFAKAT


Usahlah rosak risau berangan,
ragu menghitung dusun diraja;
Buah dah masak pisau di tangan,
menunggu potong susun di meja.


Usah ke dusun betik berpunya,
latah mak Semah bukanlah ligan;
Buah disusun cantik aturnya,
silalah jamah janganlah segan.


Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

TIKA MIMPI BERTUKAR KE DAERAH SIANG


Seperti rama-rama yang terbang dari bunga ke bunga, aku juga terbang memagut mimpi yang terapung di tenda malam setelah bulan meninggalkan matahari yang tersipu-sipu berundur ke daerah lain. Bagaikan sebuah abstrak hitam yang melakar kanvas debar dan curiga yang cuba berlari mengejar angin ke belantara sunyi menyisih zaman untuk didebungawangikan dalam erti cinta merpati putih yang terbang membawa rindu ke laman kasih. 

Aku bukan pencatat kicau yang jauh dan menyulamkannya pada denting yang tidak aku dengari. Berbaring pada malam berbalam dan gelap, aku menyunting ilham mimpi dari daerah yang aku tak pasti di tangan pujangga mana yang sama berkelana membenih fikir untuk mengetuk pintu bilik-bilik huruf yang malu dan masih bermalas-malas di ranjang mimpinya. 

Rama-rama itu masih dengan tawariangnya mendebungakan waris. Sedang mimpi itu telah lama terhenti di garis pemisah biarpun catatannya belum bermula dalam aturan abjad yang benar. Daerah ini telah lama bertukar. Mimpi jadi igau dan memilih untuk sunyi. Malam masih berbalam, mencari indahnya setelah kehilangan mimpi yang bertukar ke daerah siang.

Qalam Bertinta
Klang
20082014
1257pm

APA YANG ENGKAU TAHU TENTANG DIRIKU INI?


Aku tahu, aku tak pandai
tingkatan sekolah pun tak tinggi
tapi tahukah engkau
darjah kecerdasan otak aku ini.

Aku tahu, aku tak pandai
tamat sekolah pun tak tinggi
tapi tahukah engkau
tahap penerokaan minda aku ini.

Aku tahu, aku tak pandai
sijil sekolah pun tak tinggi
tapi tahukah engkau
lingkungan bacaan yang aku kumuhi.

Aku tahu, aku tak pandai
taraf pendidikan pun tak tinggi
tapi tahukah engkau
lingkungan bahasa yang aku sirami.

Aku tahu, aku tak pandai
tangga jawatan pun tak tinggi
tapi tahukah engkau
cabang sastera yang aku tiduri.

Aku tahu, aku tak pandai
kerana itu aku membatukan diri
membiarkan engkau membuat tanggapan
tentang diri aku ini.

Mungkin aku nampak riak di sini
tapi bukannya selalu, baru sekali
untuk engkau ketahui
tentang siapa diri aku ini.

Aku hanya seorang yang bernama Sazalee
mempunyai hati yang kering tapi mudah dilukai.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

Selangor


Benderamu
kibarannya lesu
dek tadbir urus bercelaru.


Kerusi eksekutifmu
direbut yang bernafsu
tadbir urus belum tentu berilmu.


Rakyatmu
harapnya tak merapu
tersalah pilih yang berambut palsu.


Renungkan sahabatku
sebelum terjarah negerimu
berbuatlah sesuatu
agar tiada sesal yang membelenggu.


CNM, 19/8/14

Serangkai Soalan Tak Bertangkai


Apalah aku ini
nak ke situ
atau terus di sini
nakku tanya sang bistari
atau aku jawab sendiri
benarkah semua soalan
pasti ada jawapan
Apakah aku ini
akan hidup seribu tahun lagi
atau sebelum fajar menyinsing nati
dijemput Israil kembali ke pangkuan Illahi
Apakah benar aku ini
si pemberani menghadapi mati
Jari jemariku pantas mencari
dan menghitung denyut-denyut nadi
.
~msa~ 200814 SK443~

MENCONGAK GASAK


Hari ini mentari tegak
cahaya selerak
menyimbah pepohon bagak
rantingnya rosak
dedaun kuning keladak
kekulit koyak.

Kelmarin ada belacak
bermain onak di lopak becak
dan burung ciak berbulu merak
berlari anak betis terselak
air dikocak
berkicau riak rezeki mencanak.

Aku masih mencongak-congak
untuk bergasak.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

Tuesday, 19 August 2014

ROMANTIKA DI MEGA RINDU


Aku berpayung
pada mega nan kelabu
tengah hari tanpa mentari
bersedia menanti
hujan.

Aku berpayung
pada mega yang bertamu
dioles bayu sepoi
di ubun menunggu dodoi
hujan.

Aku berpayung
pada mega bernafsu
bersandar di pepohon hasrat
di tubuh menyukat
hujan.

Aku beromantik di bawah mega rindu.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

PANTUN SIMBOLIK


Menyusur ular di celah akar,
bisa tak hilang kata pepatah;
umur bertukar lelah dicabar,
jasa dikenang merata daerah.


Badai menggegar malam ke siang,
sebak si gadis kecewa berangkai;
andai dibiar dendam bersarang,
bersorak si iblis ketawa mengilai.


Sembah bersimpuh adat disandang,
bahasa sendiri berakar megah;
melangkah kukuh semangat terjulang,
perkasa diri sukar digugah.


Riuh di paya paluan rebab,
pantun bertingkah suara mendayu;
melabuh budaya meninggikan adab,
santun terserlah bangsa melayu.


Qalam Bertinta
Klang
19082014
0947am

MENCARI


Membening subuh
memintal harap
meninta doa
meraup wajah
membisik suara
melantun gema
mengharap ihsan
memetik harum
mengucup insaf
mengundang syurga
menepis neraka.


Qalam Bertinta
Klang
19082014
0655am.

MERU: DI SINI CINTAKU BERMUKIM


17 musim
aku berladang di dadamu
juga menongkah arus pembanggunan
yang membangkitkan sinar bumimu
dari kesuraman pinggiran
yang membataskan namamu
dalam ingatan dan kunjungan.


Meru
di hamparan bumimu
telah kucoret rentetan kisah
yang aku jalurkan dalam suka dan duka
menjelajahi setiap lorong dan simpang
menghidu wangian siang dan malammu
pada setiap gerak dan waktuku
menali jejeran nafasku
dan bermukimlah cintaku padamu.


Meru
bumimu juga penuh hikayat
seperti dongeng bualan berzaman
bersama kelangsungan pesan berwaris
tanahmu menyuburkan ukhuwah
menyimpul damai di bawah satu payung
juga pada teras kesinambungan berwasiat
bumimu menongkah gelombang cabaran
untuk engkau berdiri
dalam daerahmu yang tersendiri.


Qalam Bertinta
Klang
18082014
0807am

BUKA DADA (Prosa berima)


     Senyum tak perlu kata apa-apa. Lihat tak perlu menambah bicara. Tenangkan hati tenangkan minda kerana di sebalik kata berdurja ada kebenarannya yang dapat ditangkap minda. Hadamkan sahaja tidak perlu bersengketa.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

SALAM SORE


BENDERA SEPARUH TIANG


Jumaat
duapuluh dua Ogos
duaribu empatbelas
hari berkabung seluruh Malaysia
mengenang dan menghormati
mangsa-mangsa nahas
MH17 dan MH370
disarankan bendera negara
dan negeri
dikibarkan separuh tiang
di premis dan bangunan
bertafakur dan berdoa
bersedekah Fatihah.

Bersatu rakyat dalam sunyi.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

Monday, 18 August 2014

DALAM PERHATIAN


AWAS! ANDA DALAM PERHATIAN

... di perhentian bas berhenti
dan tidak berhenti mahupun sehenti
di pusat membeli dan belah
atau tidak mahu belah
di sekolah
di kawasan rumah
ada taman
atau tiada bertaman.

Pendek kata di mana sahaja kawasan
anda boleh berada
atau tidak sepatutnya berada
anda sedang diperhatikan
mata-mata yang bermata
atau tidak bermata

jadinya ... ,

adalah terlebih baik anda berada di rumah
bukan merayap tak sudah-sudah
atau ponteng sekolah.

Pesanan ini kepada murid-murid sekolah
terutamanya anak aku ... penat dah ayah
berceloteh tak sudah-sudah.

TAK TAHU KE ANDA SEDANG DIPERHATIKAN?

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

DI SINI LAHIRNYA SEBUAH CINTA


Di sini lahirnya sebuah cinta
kepada Tuhan dan agama
kepada raja dan negara
kepada perlembagaan terpelihara
kepada kedaulatan undang-undang dicipta
kepada kesopanan serta kesusilaan rakyatnya

di dalam keluhuran
di dalam ketaatan
di dalam kerukunan
di dalam kebebasan
di dalam perjuangan

mendukung sebuah negara merdeka
Malaysia tercinta.

Di sini lahirnya gema
rakyat pelbagai kaum dan bangsa
bebas minda, jiwa dan raga
hidup aman sentosa
berbudaya.

Di sini kuzahirkan sebuah cinta
tanpa syarat batasnya.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

SETITIK SUDAH


Aku terjaga
dalam lena gebuan bantal
duduk di bucuan empuk tilam
terkebil-kebil
menenyeh-nenyeh
mata
dek deringan penggera
ternguap-nguap
termangu
mamun
menggigil,
dalam tak sedar
aku berbaring kembali
menyambung lena.

Jam sepuluh
kuseret kaki malasku
bergegas ke kamar bersiram
gurrr sejuknya, terasa
setitik air
sudah mencukupi pagiku.

Boleh-lah.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

DI MANAKAH


BAGAI PELANGI


HANYUT


Malam semakin larut
aku kian hanyut
tiada batang mancis untuk aku berpaut
menahan kelopak mata bertaut
di lembah hasut mencarut.

Sedapnya jikalau ada tangan mengurut.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

Sunday, 17 August 2014

Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta


Di sini
Ingin aku nukilkan puisi


Satu rasa dari lubuk jiwa
Isi hati yang mekar di dada
Naluri yang berkembang masa ke masa
Inilah citra dan cita


Lelah pemimpin berpadu tenaga
Ampuh kata di meja bicara
Hinggap rasa percaya
Impian bebas dari sengsara
Runtuhan budaya
Nasib malang yang menimpa
Yakini rakyat jelata
Akan tiba saat bergembira


Semangat merdeka membara
Elusan rasa pada bangsa
Bunga-bunga bakti pada negara
Unggul marak demi agama
Akan kubaja
Hingga ke hujung nyawa


Cinta yang bercahaya
Indah mewarna kanvas merdeka
Namun harus waspada
Tikaman angkara
Agenda musuh melaga.


CNM, 17/8/14

ANAK DAH BESAR III


Anak tak tahu
ayah kena rotan
di pejabat sekolah
oleh pengetua
kerana masalah disiplin
anak.

Anak tak tahu
tangan ayah bergari
di belakang balai polis
oleh ketua balai
kerana masalah sosial
anak.

Yang anak tahu

"Sazali dah besar ayah
siapa tak kenal sama Sazali
ketua samseng terbesar di ini
Singapura"

ataupun

"Zack dah besar ayah
Zack bukan budak kecil lagi
itu tak boleh - ini tak boleh
: AZURA ... "

Dah besar sangat-lah ya?
Sampai ayah yang terpaksa makan hati.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

"Keluq-Keliq" (loghat Kelantan)


Depe tok guru
nya paka semutar molek
piah putih bersih lagi suci
angguk sokmo.


Beleke tok guru
nya kilah semutar
piah putih tukar ube putih
geleng-geleng tukar selero.


CNM, 17/8/14

ANAK DAH BESAR II


Api bermula kecil
dari sebatang mancis
akan membesar membakar rumah
membaham khazanah
tanah rizab
perkampungan melayu
peradaban desa
menjadi kayu berunggun api
membakar negeri
tetapi ... ,
anak-anak tidak mengerti
tidak faham
apa yang akan terjadi
satu hari nanti
dan aku di belakang langsir
hanya mampu memerhati
menelan kekata
makan hati
... mengunggis rasa.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

CANTINGAN PENA KALIAN MENGINGATKANKU


Kutatap pena kalian
beraut halus sehalus budi
menitip ingatan dalam aksara
bait-baitnya menyimpul harap
lalu maknanya menghanyutkan aku
dan bermuara di laut fikir pada teduhan sedar
untuk menamatkan kembara ini
yang membuka petualang di lembar marah.


Wangian bahasa kalian menyemburkan tenang
melenggok menyapa akrab
dan aku pun menyimpulkan semua bahasa jujurmu
untuk kuundang semula tawa riangku
menepis gigitan kata yang songsang
yang gugur dari daun-daun kecewa mereka
lalu kukaparkan semuanya di nisan bumi
biar angin menimbusnya ke liang pemakaman.


Tak akan kudandankan kembali
layar permainan menali biduk kecil terpinggir
ketika kuntumku telah kembang berwarna
menadah wangi pada bianglala senja
menunggu mentari
biarpun paginya terlalu jauh lagi.


Qalam Bertinta
Klang
17082014
1331pm

Aku


Menunjuk jalan
memimpin tangan-tangan
membetulkan pandangan
makhluk bernama manusia
supaya nantinya
ada pewaris menyambung amanah
ada pelapis mentadbir tanah tumpah darah.


Di kilang ini
silap kata-kata membunuh jati diri
tersalah bicara menelanjang maruah ibu pertiwi
sedikit senang banyak susah
diasak majikan didesak penjaga
melahir modal insan
tiada kecacatan kemenjadian.


CNM, 17/8/14

TERADAT


PEREMPUAN GEMUK DI TEPI JALAN


Perempuan gemuk di tepi jalan
perlu perhatian
teman untuk berteman
di saat kesunyian
jalan keseorangan siul siulan
orang lihat mengata gila-gilaan
kegilaan
compang-camping pakaian
comot kecomotan
badan.

Tidak ... tidak!
Perempuan gemuk itu tidak perlukan
makanan
perempuan gemuk hanya perlukan belaian
terus terusan ke jalan, kenangan.

Perempuan gemuk itu inversi
aku.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

Saturday, 16 August 2014

PETA WAJAH


SABTU DI HALAMAN, HUJAN


Hujan masih bercurahan
lampu pelita basah kelencunan
motorku kedinginan
cakera ASTRO berjurai-juraian
aku kelaparan
roti canai belum kesampaian
kasihan anakku kasihan
menunggu dengan penuh kesabaran.

Di pagi Sabtu halaman kebasahan.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

TASBIH BIRU ( buat mama Asmira Suhadis )


Tasbih biru pemberianmu
masih dalam genggamanku
tidak pernah jemu aku melafazkan
kalimah indah memuji
kebesaran Ilahi


Tasbih biru pemberianmu
Kulurut satu persatu
merenda namamu dalam doaku
agar senyum dan tawa
sentiasa meniti di bibir indahmu


Subhanallah
Walhamdulillah
Wala illahaillallah
Wallahuakbar


Tasbih biru pemberianmu
masih dalam genggamanku
erat seerat silaturahim kita
seerat kasih sayangku padamu


Subhanallah
Walhamdulillah
Wala illahaillallah
Wallahuakbar


Cahaya Laila
16 Ogos 2014
Klang.

Friday, 15 August 2014

POLITIKUS


Semakin dikumur semakin kotor
semakin dilumur semakin hancur
semakin dikecur semakin dilacur.

Siapa yang mengumur?
Siapa yang melumur?
Siapa yang mengecur?

Siapa pula pelacur?

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.

GURINDAM MERAFAK SETIA KE BAWAH DULI


Tetak jangan sebarang tetak,
takut tetak menanti retak.

Gertak jangan sebarang gertak
takut gertak meroboh teratak.

Rentak jagalah rentak,
takut rentak bertukar bentak.

Injak jangan menginjak,
sultan usah dipijak.

Ombak bukan sebarang ombak,
tombak bukan sebarang tombak.

Dagang bukan sebarang dagang,
pegang bukan sebarang pegang.

Buah nangka bukan sebarang nangka,
sembah derhaka bukan sebarang derhaka.

Melayu tetap melayu,
sultan melayu tetap warisan melayu.

Sazalee Sulaiman
Nilai, Negeri Sembilan.