Friday 4 July 2014

Di antara tidur dan jaga.


Di pembaringan sambil melayan mata menunggu terlelap, aku terkenangkan anak OKU yang ditinggal ibu hati digigit sedih terbayang bagaimana kalau itu anakku, na’udzubilahiminzaliq itu yang aku ucapkan dalam hatiku, ibu tidak akan melakukan itu padamu anak-anakku kalian adalah permata hatiku walau apa pun alasan atau musibah menimpa anak-anak tetap bersamaku. 

Hati menjadi sayu bila teringat tentang penganiayaan. Mengapa harus ada penganiayaan, menganiaya binatang pun tidak tergamak rasanya inikan pula manusia,di pembaringan ini aku terfikir bagaimanalah agaknya perasaan seseorang bila menganiaya orang lain adakah bahagia, gembira berasa kuat atau berasa sangat istimewa lebih-lebih lagi di bulan Ramadan ini. Ya Allah ampunilah dosa-dosa kami.

Melayan perasaan sebelum tidur, semoga Allah ampunkan semua dosa-dosa mereka takutlah dengan pembalasanNya janganlah menganggap kisah-kisah dalam Al-Quran itu hanya kisah dongeng, sehingga ada yang tergamak berkata dia akan tanggung dosanya sendiri…Astaqfirullahal’azim.

Kadang-kadang menunggu mata terpejam berbagai kisah menghampiri tidak ketinggalan juga yang seram, saat beginilah aku mengambil sedikit sebanyak iktibar dari bermacam kisah di sekeliling hidupku. Yang baik dijadikan tauladan yang buruk dijadikan sempadan. Semoga Allah sentiasa memelihara aku dan keluarga dari melakukan perkara yang buruk lagi menyesatkan….Aminnn.

Aku pun dibuai mimpi.

Cahaya Laila
4 july 2014
Klang.

No comments:

Post a Comment