Thursday 25 April 2013

BELAYAR MENCARI PENAWAR



Dalam pelayaran ini
ingin kucari satu titik cahaya
cahaya yang telah lama hilang
hinggakan mencipta gelap
dalam jalur-jalur hidupku
lalu membuatkan aku meraba
tanpa sinar…tanpa tanda.

Aku bertanya pada bintang malam
ke mana arah harus kutuju
ke utara, barat, timur atau selatan
agar kemudi haluanku
tidak akan kesesatan
sepertimana tersesatnya aku
pada kehidupanku yang lampau
tika nafsu memacu akalku.

Aku belayar mencari penawar
penawar untuk satu jiwa
jiwaku yang telah lama kegelapan
agar sinar yang bakal kutemu
akan kembali menyinari roh jiwaku
untuk aku kembali bersujud di hadapanMu
tanpa sangsi
tapi pasti.

…pelayaran ini
pastinya tidak akan terhenti
sehingga kutemui diriku sendiri.

Qalam Bertinta
25042013
1217pm
BELAYAR MENCARI PENAWAR

Dalam pelayaran ini
ingin kucari satu titik cahaya
cahaya yang telah lama hilang
hinggakan mencipta gelap
dalam jalur-jalur hidupku
lalu membuatkan aku meraba
tanpa sinar…tanpa tanda.

Aku bertanya pada bintang malam
ke mana arah harus kutuju
ke utara, barat, timur atau selatan
agar kemudi haluanku
tidak akan kesesatan
sepertimana tersesatnya aku
pada kehidupanku yang lampau
tika nafsu memacu akalku.

Aku belayar mencari penawar
penawar untuk satu jiwa
jiwaku yang telah lama kegelapan
agar sinar yang bakal kutemu
akan kembali menyinari roh jiwaku
untuk aku kembali bersujud di hadapanMu
tanpa sangsi
tapi pasti.

…pelayaran ini
pastinya tidak akan terhenti
sehingga kutemui diriku sendiri.

Qalam Bertinta
25042013
1217pm

No comments:

Post a Comment