Sunday 31 March 2013

Aku si papan tanda.



Aku ditatap ribuan mata
siapa yang lalu pasti mengerling
walaupun tidak dijeling berdepan tatapnya
di ekoran mata aku pasti dipandang mereka

yang paling membuatkan aku bangga
aku tetap dicari-cari manusia
singgah di mana sahaja
akulah yang dicari mereka

kalau tak dicari diriku
nescaya tersesat jalannya
akibat jalan-jalan baru 
dan penempatan banyak dibina

tapi mengapa aku dikejam, dizalimi manusia
badanku yang dahulunya gah perkasa
dibengkok dan dikerenyotkan mereka
terkadang tulisanku hilang tidak terbaca

bagaimanakah nanti nasib si musafir
yang mencari jalan hala tujunya
seandainya aku ini hilang, tiada berganti
kerana kerakusan, perbuatan manusia sendiri

aduhai, nasib diriku si papan tanda.

ss/spl/pm ... 31/03/2013.


No comments:

Post a Comment