Saturday 23 February 2013

Fahami Peribahasa Kita.


1. Apabila aku mengatakan 'BODOH MACAM LEMBU' adakah aku mengatakan seseorang itu 'LEMBU' atau lebih tepat lagi 'HAIWAN',

... bukaklah kamus!

2. Apabila aku mengatakan 'NAK MEMIKAT ANAK MESTILAH PIKAT MAK DIA DAHULU'...adakah aku maksudkan nak kahwin dengan emaknya?

...tersenyum simpul makcik ya!

3. Apabila aku mengatakan 'TAK LARI GUNUNG DIKEJAR' adakah aku maksudkan yang aku tengah mengejar gunung?

...mengah aku kalau macam tu, tak terkejor be!

4. Apabila aku mengatakan 'ISTERI KALAU NAK PIKAT HATI SUAMI...KENALAH JAGA TEMBOLOK SUAMI'...adakah aku maksudkan si isteri harus bedah suami dia dan keluarkan tembolok dari dalam badan suami?

...payah tu, nak kena cari calon isteri yang ada PHD...hik3x.

5. Kalau aku katakan 'HIDUNG TAK MANCUNG PIPI TERSORONG-SORONG...adakah aku maksudkan kena cari orang yang hidungnya mancung dan sorongkan pipi pada dia?

...adesssss, kena penampar nanti adalah.

6. Apabila aku mengatakan 'Bangkai gajah busuk di hutan hendak ditanam, pekung di kaki sendiri dibiarkan meroyak' 

atau 
'Bangkai gajah bolehkah ditutup dengan nyiru?' 

adakah aku bermaksud ada bangkai gajah yang bergelimpangan di atas tanah?

...pahamkan maksudnya.

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=peribahasa&d=11

No comments:

Post a Comment